FAQ - ofte stilte spørsmål

FAQ-banner

Se også våre kjøpsvilkår.
Tips: trykk Ctrl-F i nettleser for å søke etter et spesielt ord på denne siden.
Du kan også google "søkeord site:silverinvest.no" for et Google-søk på hele silverinvest.no.

Kjøp/betaling:

Får jeg rabatt dersom jeg kjøper mange mynter?
Ja, det gjør du. Du kan se hva slags rabatt du får når du klikker deg inn på hver enkelt mynt.
Du får også rabatt dersom du velger å betale med nettbank. Legg varer i handlekurven og gå til betaling/utsjekk for å se endelig pris.

Kan jeg selge mynter tilbake til dere?
Ja, her kan du lese om tilbakekjøp av mynter.

Hvilke betalingsalternativer har jeg?
Du kan betale med PayPal, Bitcoin eller forhåndsbetaling via nettbanken din.

Har jeg angrerett ved kjøp av mynter?
Nei. "Angreretten gjelder ikke for tjenester der prisen avhenger av svingninger på finansmarkedet som tjenesteyteren ikke har innflytelse på og som kan forekomme i angreperioden."
Les mer på jusstorget.no (punkt 8)
Les alle kjøpsvilkår.
Du kan eventuelt selge myntene tilbake til oss dersom du ønsker det.

Er det ikke billigere å kjøpe sølvbarrer?
Nei. Mynter med som er godkjent valuta i hjemlandet betaler du ikke moms for i Norge,
altså sparer du 25 % på å kjøpe mynter istedenfor barrer.

Forsendelse/frakt:

Hva må jeg betale i frakt?
Dette kan du se når du har lagt varer i handlekurven, og skrevet inn postnummer ved utsjekk/betaling.
Prisen oppdateres ut fra vekt og postnummer, etter Posten sine satser.

Hvordan blir sølvet mitt pakket?
Alle forsendelser blir forsvarlig og nøytralt pakket.
Avsender er Tolaas Limited, ikke Silverinvest.no

Hvor lang leveringstid er det på myntene?
Dersom du har bestillt varer vi har på lager, blir disse normalt sendt dagen etter at vi mottar betaling.
Dersom det er feil på nettsiden som gjør at vi har solgt mynter som vi ikke har på lager, vil vi ta kontakt og finne en løsning.


Er sendingen forsikret?

Alle pakker utenom Minipakken er inkludert forsikring.

Kan andre hente pakken min på postkontoret?
Pakker med verdi opp til 25.000 kr kan hentes av andre på postkotoret. På pakker med verdi over 25.000 kr må den som står som mottaker av pakken vise legitimasjon signere for pakken.

Hva om pakken er skadet?
Dersom du mener pakken er skadet under transport, må dette meldes til transportør. Du får skjema til dette ved å kontakte ditt lokale postkontor. I tillegg kan du kontakte oss.

Hva skjer dersom pakken forsvinner?
Når vi sender en pakke til deg vil du motta en e-post med sporingsnummer. Dersom pakken forsvinner/ikke kommer frem til deg, kan du kontakte oss, så etterlyser vi pakken. Dersom pakken ikke dukker opp i løpet av to uker etter dette, vil vi sende nye mynter til deg. Dersom du har valgt Minipakken er det dessverre ikke noe vi kan gjøre dersom pakken din skulle forsvinne.


Sender dere med postoppkrav?
Nei, dessverre. Siden sølvpris og dollarkurs endrer seg hele tiden, bestiller vi inn fra leverandør så snart vi har fått en bestilling fra kunde. Det tar for lang tid å få betalt dersom vi sender med postoppkrav. Vi sender derfor kun varer etter at de er betalt.

Hvilke forsendelses-alternativer har jeg?
Dette kan du velge ved utsjekk/betaling. Du kan hente ordren fra Karl Johans gate 1 i Oslo eller få den tilsendt på den måten du vil. Fraktalternativ avhenger også av hvillket tilbud Posten har der du bor.

Kan jeg hente myntene hos dere?
Ja. Vi har en fast pris på kr 75,- dersom vi vil hente myntene fra Stovner Senter i Oslo.
Du velger dette ved utsjekk/betaling. Etterpå kan du kontakte oss og avtale tidspunkt for henting. I utgangspunktet kan du hente mynter mandag til fredag kl 10 - 21 og lørdag kl 10 - 19.

Andre ting:

Hva er unse / ounce / oz / troy ounce..?
Gull- og sølvmynter regnes normalt i vekten troy ounce. Dette er 31,1034768 gram. En kilo blir dermed 32,150746 unser.
Vi pleier å runde av til 31,1 gram per unse, og 32,15 unser per kilo. 

Hvordan kan jeg vite at det er rent sølv/ekte mynter?
Vi handler kun sølv fra velrenomerte, seriøse forhandlere som kjøper direkte fra minter/produsenter. Alle mynter er ekte, inneholder minimum 99.9% rent sølv, og er gyldig betalingsmiddel i hjemlandet, så sant vi ikke har skrevet noe annet. Du kan Google for å finne ulike måter å sjekke om det er rent sølv i myntene.

Har dere ekthetssertifikat på myntene?
Nei. Men de er ekte likevel...

Sølvmyntene mine blir svarte, hva gjør jeg?
Dersom myntene dine blir svarte har de blitt utsatt for oksidering pga hydrogensulfid i luften.
Vi anbefaler at du har myntene i original plastkapsel/monsterboks ved lagring, for å unngå oksidering. 
Har du myntene fremme til pynt, og vil få tilbake den originale fargen, kan du Google "clean silver coins" for en rekke tips til hvordan du kan rense myntene dine uten å ødelegge dem. 

Hvordan lagrer jeg myntene?
Både som bedrift og privatperson kan man lagre myntene hjemme/på jobb og få det som en del av innboforsikringen. Sjekk med ditt forsikringsselskap om de har regler på hvor trygt du må oppbevare sølv/gull/verdigjenstander for at det skal gå inn i den vanlige forsikringen. 
Noen av våre kunder sier de skal grave sølvet ned i hagen eller skogen, og ta det frem igjen om mange år..

Kan jeg bestille mynter hos dere selv om jeg ikke bor i Norge?
Ja, men vi sender ikke mynter ut av Norge. Du kan hente myntene hos oss eller på et ønsket postkontor i Norge. 
Les mer om Poste restante og utenlandske kunder.

Hvordan verve familie og venner?
Du kan få betalt for å verve venner og familie til å kjøpe sølv, i tillegg til at de vil få rabatt når de handler.
Les mer om verving og promokode.

Hva er bullion-mynter og proof-mynter?
Myntene vi selger er bullion-mynter. De har verdien sin ut fra mengden metall som er i dem.
Proof-mynter er mynter som koster ekstra mye fordi de er "trykket" i ekstra høy kvalitet.

Mynter kan også være ekstra dyre dersom de er spesial-utgaver, gamle, har en spesiell historie mm.
Vi selger mynter som gir deg mest mulig sølv for pengene. 

Bør jeg kjøpe sølv som privatperson eller i bedriften?
Det er litt ulike regler for private og bedrifter. Les mer om sølvkjøp for bedrifter.

Stemmer lagerbeholdningen som jeg ser på silverinvest.no?
Vi vil gjøre vårt beste for at lagerbeholdning angitt på nettsiden stemmer overens med hva vi faktisk har på lager. Det kan forekomme feil, og dersom vi ikke har inne det du har bestilt, vil vi informere deg så snart vi kan.

Hvorfor varierer prisene så ofte?
Både sølvprisen og dollarkursen varierer stadig.
Du kan se ganske nøyaktig hvor mye du må betale ved å gå til betaling/utsjekk. Prisen oppdatert igjen når du trykker bestill, og du mottar endelig pris på epost, sammen med kontonummer for betaling.


Kan jeg spare et fast beløp hver måned?
Vi har avsluttet spareavtalen som vi hadde tidligere, men du kan likevel overføre et fast beløp om du ønsker det. Når måneden er slutt vil vi sette innbetalingene inn som poeng på din kundekonto, som du kan bruke når du velger å bestille.

Spørsmål eller kommentarer? Kontakt oss.